Wednesday, April 22, 2009

Planning and Budgetting

Maafkan entry emosi yang di bawah. Saya sedikit tension dengan kerja, tapi mahu menulis. Itulah padahnya. Apapun, itu cumalah my 2 cents. Kamu terima atau tidak, memang saya buat pun. "Blog aku, sukati akulah nak tulis ape!" Tett. Itu tidak cool. Ngeee.

Sebenarnya bukan banyak sangat pun kerja saya. Kalau busy gila, mana mungkinlah saya nak menulis kan? Saya tension sebab IBM merosakkan alam sekitar. Dalam masa beberapa hari ini, kertas yang saya print dan buang mungkin mencecah 1 longgok kertas baru. Or equals to half big tree perhaps? Itu saya sorang. Darab dengan 400 orang dan seminggu? Kira sendiri. Mana saya tak sakit hati sangat. Ini semua gara2 SOX control lah. Mengadu kepada the fiance, hampeh. Jangan mimpilah dapat dibacking. Dia kata, baguslah, jimatkan cost audit fee. Tapi bila fikir balik, mungkin harga kertas accountant IBM = audit fee. Duhh. (Note to Ezat: reason 1 kenapa accountant tak suka auditor)

Tiga hari yang lepas, the fiance balik kerja awal. Jadi setiap malam kami dinner bersama and spent some quality time together. Kami berjaya discuss about our future planning and budget. The 1st attempt was failed. We end up ketawa2 rather than planning or budgetting. Kenapa? Sebab si accountant telah menokok tambah segala perbelanjaan bulanan sampai duit gaji tak cukup. Kata auditor, "awak, saya menyampahlah. Jangan understate the account bole?" Ngee. Memang susahkan kalau ada accountant yang gelabah macam ni? (Note to Ezat again: reason ke 2 kenapa accountant tak suka auditor. Banyak songeh. Dah untung saya nak buat budget. Heh)

But last night, finally, berjayalah juga. After hasil usaha saya menglist down segala expenses bulanan and what not. Kami agree with that budget and start to plan when to buy a house, how to get the loan, and what not. Ada sesiapa yang baik hati tak, mahu pinjamkan duit pada kami with 0% interest installment? Tak banyak. RM40k cukuplah. Ngee.

OMG. Am I an adult now?

No comments:

 

Template by Best Web Hosting