Friday, May 1, 2009

Ikan Bakar Jalan Kuchai Lama

Saya penggemar ikan bakar. Tak kiralah ikan bakar yang dibakar begitu saja dan dicicah dengan sambal kicap atau ikan bakar yang bersalut sambal merah. Pasti saya makan sampai menjilat jari.

Sebenarnya tujuan saya menulis entry ini adalah untuk bercerita tentang ikan bakar di Jalan Kuchai Lama. Ikan bakar yang dimasak lain sedikit berbanding ikan bakar yang pernah saya makan sebelum ini. Ikannya dibakar tapi tidak kering malah berkuah pula. Nampak seperti asam pedas. Tapi bukan. Ia tetap ikan bakar. Sangat sedap yang amat. Mana tak sedap, ikan semuanya fresh2 belaka. Jadi bila dibakar, mestilah terasa kemanisan ikan fresh itu. Di tambah dengan kuah sambal yang dibakar sekali dengan ikan. Fuhh. MasyaAllah. Lazat yang amat. Ada macam2 ikan juga yang boleh dipilih. Antaranya, ikan kembung, ikan pari, ikan keli, ikan caru, dan banyak lagi. Kamu pilih saja. Harganya juga murah dan berpatutan.

Tempat ikan bakar ni, saya tak tahu namanya. Ia hanyalah gerai biasa saja yang mungkin sesetengah daripada kamu, tak mahu makan di situ. Tapi saya tidak kisah. Asal sedap, pasti saya datang. Ikan bakar hanya available pada waktu tengahari. Jadi jangan lambat. Pernah saya sampai sekitar jam 2 petang, ikan yang tinggal hanyalah beberapa ekor saja.

Kami manusia tamak. Jangan tertipu dengan gambar. Ada seekor lagi ikan keli yang belum sampai. Ngeee.

Tapi jika kamu tak tahan pedas sangat2, mungkin kamu tak gemar ikan bakar ini. Agak pedas, tapi tak lah sampai saya tak boleh makan. Sangat sedap ya kawan2. Jika kamu teringin, silalah ke Jalan Kuchai Lama. Di mana? Sila google. Jangan tanya saya ya. Nanti kamu sampai ke tempat lain pula. Ngee.

4 comments:

Unknown said...

aisey rsnye blog cam x bape btul sket aa..aku cek hari2 tp xde tulis ape2 update pun..tetibe hr ni bile cek tgk, ko punye entry dah 4 hari yg lepas....o..haha nanti laa esk2 aku update akunye blog..jgn lupe dtg melawat bile dah update k?

~ said...

oh ezat aku pn peli knape aku nye entry bertarikh 1may padahal aku baru je update. blog mmg bengong. huhu okeh baiklah! update cepat

hero berkuda said...

cisss...knp muke sy nmpk macam lapar sgt nih.edit la dulu...letak la yg malu2 skit nak makan...huhu

~ said...

hahhahaa awak memang rakus.

 

Template by Best Web Hosting