Thursday, December 18, 2008

Cinta dan Bahagia

You spend all your time looking for love yet you feel nothing even when its staring you on the face. I will love again but You will spend all your life knowing you turned your back on love and that makes you a hypocrite.
-Cruel Intentions-

Apa makna cinta?

Kata SRK, cinta itu pengorbanan. Mere pyar, mere zindegi.
Kata Britney Spears, Love is a lust. Dia nyanyi, I'm a slave for you.
Kata seorang playboy, cinta itu chipsmore. Kejap ada, kejap tak ada.
Kata Pijoi, cinta itu syurga. Saya gemar bait-bait itu;)

Tapi pada saya, cinta itu bahagia. Bahagia dalam ruang yang tersendiri. Subjektif. Kata blogger kegemaran saya, "kebahagiaan dalam dunia kita sendiri, dalam makna sendiri." Benar dan itu pasti. Ibu bapa bersusah payah membesarkan anak-anak, bekerja siang dan malam. Tapi mereka bahagia. Maka itu cinta. Cinta ibu bapa kepada keluarga. Para syuhadah yang mati di dalam peperangan Jihad, tidak pernah gentar dan rasa bahagia dengan perjuangannya. Itu juga cinta. Cinta kepada yg Esa. Maka sekali lagi saya yakin, cinta itu bahagia.

Saya pernah percaya kata-kata SRK suatu masa dulu yang cinta ialah pengorbanan. Benar, pengorbanan itu cinta tetapi hanya jika ia membawa kebahagiaan. Andai pengorbanan itu tidak membahagiakan, lebih baik berhenti di situ. Hanya menguntungkan satu pihak, tapi diri sendiri merana. Jadi saya masih lagi yakin, cinta itu perlu bahagia.

Sebenarnya tidak susah untuk bahagia. Cuma perlukan sedikit keyakinan dan fikiran yg positif. Ya mesti positif untuk membawa kegembiraan lantas ia membawa kebahagiaan pula. Lihat saja Mr Bean, dia mampu untuk mencapai kebahagiaan walaupun hanya berkelah berseorangan di sebuah padang yang cantik dan luas. Itu juga dinamakan cinta. Cinta kepada keindahan. Tapi saya rasa itu cinta seorang gila *hihi* Kita sebenarnya banyak membazirkan masa untuk tidak membahagiakan diri sendiri dengan memikirkan segala kemungkinan yang negatif dan tak pasti. Jangan terperangkap di situ. Keluar dan carilah kebahagiaan di sana. Apa yang di cari sebenarnya ada di situ. Tidak jauh, cuma kita yang menghindari.

Saya sudah menjumpai cinta dan kebahagiaan saya, anda bagaimana? Jangan terlambat, nanti menyesal. *ngeee*

4 comments:

the seasonal blogger said...

Keluar dan carilah kebahagiaan di sana. Apa yang di cari sebenarnya ada di situ. Tidak jauh, cuma kita yang menghindari.

oh sentimental yg i suke :D

~ said...

well..you found it already. Told u so;p

Anonymous said...

sy pn gemar baik-bait itu...hahaha

~ said...

eh eh eh ade poet berkude. Mesti sedara-mara auditor n hero berkude ni..

 

Template by Best Web Hosting