Monday, February 23, 2009

ketawa itu best

People said laughter is the best medicine and it is absolutely true. But yesterday, I accidentally watched Healthy and Wellness series at TV3. Ini memang sah2 menunjukkan hidup saya sangat bosan. Heh. Tapi nak wat gano, Enchek Pijoi kene bertugas dari petang sampai ke malam sampai mengantuk tunggu nak dinner bersama. Haih. Tapi demi cintaku padamu, ku rela! Ok sambung, yesterday punya episode, dia ceritalah tentang laughter which can be one of the best therapies. They explained some facts about laughter anyway but of course lah saya dah tak ingat. Tapi yang buat saya terkejut ialah ada juga ye kelas laughing therapy in Malaysia. Bila tengok kelas therapy tu saya rasa macam orang gila lah mereka semua tu. Sebabnya kan, mereka bersenam sambil ketawa yang dibuat2. Sangat tak faham. Yes I absolutely agree that laughing is the best medicine but does forcing yourself to laugh may relief the pain? Bukankah ketawa itu hadir dengan emosi. Maknanya bila kita rasa benda tu lawak ke tak pun bila kita bahagia ke baru kita senang untuk ketawa dan ketawa yang begitu mungkin can be the best medicine? Well, saya bukan yang arif tentang fakta2 sains begini tapi sangat peliklah melihat orang ketawa yang dibuat ketika bersenam. And as a muslim, I believe that ketawa yang berlebihan mematikan jiwa. Tapi mind you, saya sangat suka ketawa *ngeee* Kene sental pakai dawai periuk ni.

Saya pun tak tahu kenapa saya suka gelak. Saya pun pelik. Dari kecik saya dah macam ni. Dulu masa kecil, saya selalu kena cubit dengan mama sebab kalau dah gelak tak boleh berhenti okeh. Walaupun dah kena cubit, perangai tu tak boleh ubah so sampai sekarang kalau saya dah gelak, susah nak berhenti. Jadi kawan2 ku sekalian, sila jangan buat lawak masa aku di atas pelamin nanti. Kang tak leh nak berhenti gelak, korang yang malu kang. HAHA. Tapi yang peliknya, sekarang ni saya tak tahulah kenapa saya lagi mudah nak gelak. Bila saya teringat lawak2 Pijoi, sure saya gelak. Kalau dia buat lawak, lagi laa kan. Tok sah cakap. Sampai saya nak marah pun saya tergelak. Bengang betul tak boleh nak marah. Tapi tak pelah. Saya bukan ketawa yang dibuat2, tapi saya ketawa dengan hati yang gembira dan bahagia;)

Semoga kamu2 semua pun gembira dan bergelak ketawa selalu!;D Tapi janganlah over seperti saya *ngeee*

4 comments:

the seasonal blogger said...

ko kalo gelak,sungguh2 btl gelak.like,eeee,happynye la minah ni.haha.aku bc pn aku rs betul jgak ek yuli cmnii..hehe.

~ said...

hahhaa ok xle control gelak sbnrnye..dh mcm habit plak huhu;p

Anonymous said...

eleh awk mmg...abah buat lawak tak best pn awk gelak.ktorg adik beradik ngn emak senyum je.awk je yg gelak lebih2..mcm la lawak sgt abah ckp... ;B

~ said...

eleh..saya rase lawak sbb tu laa saya gelak. awak sume xsuke gelak sbb tu senyum..saye sukeeee!;p

 

Template by Best Web Hosting