Wednesday, May 16, 2012

OCD

I think I have mild OCD. I dont know if this is called as OCD or not. And no, I'm not talking I'm a clean freak like Emma in Glee. That is OCD. Haha. If you dont know what is OCD, you can read here.

Everytime when I'm folding the clothes, I MUST scattered the clothes into several groups; which are Aidan's clothes, Hubby's and mine, and the spentots. I just cant fold it WITHOUT scattering the clothes first. I will fold Hubby's and mine first, then only Aidan's and spentots. Kalau saya tak ikut turutan, jiwa akan kacau. Saiko much? Hahahaha

Every week, when I'm cleaning the house, I MUST start with the kitchen. Once kitchen done, then only I can clean the living room and bedrooms.

Susunan baju dalam almari haruslah sama. Like t-shirts must be all t-shirts which have the same folding shapes. T-shirts with other folding shapes are kept on another row. Same goes to seluar, etc.

Kalau jemur baju or gantung baju guna hanger, I will make sure setiap jarak antara hanger adalah hampir sama. Kalau hubby yang jemur, aku sakit mata. Dah laa campur2 kejap hanger baju besar, kejap hanger baju Aidan. Tapi sebab dia yang jemur, aku buat-buat tak nampak dan avoid myself to stare. Sebabnya kalau aku betulkan maknanya aku adalah freak like Emma. Hahaha.

Setiap susunan yang aku buat, I hate it kalau people change it. Contoh kalau itu rak pinggan, senggat yang ke lima adalah pinggan leper yang besar, jangan sekali-kali cuba letak mangkuk kat senggat yang situ. Aku mesti rasa nak marah dan betulkan sambil membebel sendirian. Aku tak boleh. Dapur adalah tempat sensitif aku. Hehe. Dan aku pantang dapur sepah sebelum masak. Nak masak kene dapur bersih. Baru jiwa tenang. Kalau jiwa kacau macamana nak masak?

And the list goes on. Is it normal or is it actually called routines/attitude/behavior? Dont tell me I'm a saiko coz I'm not! LOL.

2 comments:

the seasonal blogger said...

haha.. xde la OCD pun. cuma kite ade sistem kot. aku plak akan terbalikkan semua baju pastu baru asingkan seluar, hang or lipat. ngehehe..

~ said...

hahha kan uda kan? tapi kalo tak buat, jiwa kacau. tak boleh nak buat keje dengan gembira. sbb tu aku jarang lipat baju kat rumah org lain. *eceh. alasan* hahaha

 

Template by Best Web Hosting