Wednesday, March 25, 2009

Internet itu Cool!

Saya tak tahu bila internet mula diperkenalkan. Yang saya ingat, saya berusia 13 tahun masa saya mula2 berjinak dengan internet. Zaman masa semua orang masih guna Jaring, berborak2 di MIRC atau TM dan Yahoo chatroom, cyber cafe was still a few (masih boleh dikira dengan jari), dan modem dial up yang bising bila nak connect to the internet. Or zaman kegemilangan Yahoo kerana Google tidak lagi menjengah. Or mungkin saya yang naive dan tak tahu kewujudannya. And nuryuliana@yahoo.com (the ever-after) is my 1st email after I got to know internet. So, kiralah sendiri berapa lama saya dah guna email ni?

The first time I used it, semestinya saya sangat teruja sehingga saya teraddicted untuk berchatting dengan those fool strangers in MIRC. Apa taknya, saya boleh benarkan seorang mamat hindustan menelefon saya selepas beberapa hari berchatting. Oleh sebab saya tak berapa nak reti speaking English, so setiap kali saya tak faham apa yang dia tanya, saya cakap "Pardon me, I cant hear you!" HEHE. Tapi, hampir setiap hari jugaklah dia call sampai saya menyampah. Saikolah jugak mamat hindustan ni kan. Jadinya, untuk hentikan perbuatan mamat hindustan ni, saya terpaksa menipu dia yang saya akan berkahwin bulan depan dan tunang saya tak kasi berkawan dengan lelaki. HAHA. I know. Stupid answer isnt it? Tapi apalah yang budak 13tahun boleh fikirkan, bila dah dilanda kecuakan. Aku pun jadi saiko jugak. Oh btw, untuk yang tertanya2, umur saya di alam maya ketika itu ialah 17 dan 18 tahun. So legally, I can get marriedlah that time *ngeee*

Itu dulu ye tuan2 dan puan2. By the time umur saya 15 tahun, saya dah mula menyampah dengan MIRC dan sampai sekarang, saya masih tak tahu apekah relevannya berchatting dengan those fool strangers. Tapi, mind u, a few of my SMKAS friends, berjumpa dengan kekasih hati di internet ya. Dan ada yang sudah berkahwin pun. Alhamdullillah. But, for me, jangan haraplah saya nak percaya sebab dulu pun saya selalu menipukan. Heh.

And now, I believe that no one can live without internet. At least for me. I'd rather have no TV than having no internet. Tak boleh bayanglah. Macamana saya mahu tengok my monthly bank statement or paying those bills and hutang tanpa perlu beratur, atau bergosip dengan teman di dalam ofis? Dan mencari nafkah? Tak ada internet, macamana mahu buat kerja? Ada alternatif lain? Sila share. Sharing is caring!

Those peminjam duit MARA, perasan tak yang website MARA dah berubah? Now, you can even check your monthly installment and YTD balance in just few clicks. Or saya yang ketinggalan? Since I'm one of those active payer (for my FASTREK program yang separuh jalan), I found that it is so easy. Now, you can bayar online dan cek baki online. Mind you those payers, MARA juga dah buat jadual bayaran that shows something like this:


Yang ni baru saya tahu. Selama ni ingatkan sampai bila2 kene bayar rm50 je sebulan. Rupanya ada jadual. Haih. Tapi apalah sangat rm4000 jika nak dibandingkan dengan pengajian percuma 3 tahun di negara kambing biri2, bukan? Jadi bayar jelah labu. Just that, mungkin lepas ni MARA tak perlulah lagi pos penyata bulanan. Menjimatkan kos dan juga mesra alam. Bak Ezat 2 cents, " we didnt inherit this earth from our fathers, instead we are temporarily borrowing it from our children." So apa lagi? Let's join Earth Hour, people!

3 comments:

the seasonal blogger said...

haha. byk nye points! internet -> mamat hindustan haha -> MARA -> earth hour :D

~ said...

hahhaa tu namenye aku xde keje;p

Anonymous said...

oh..kali ni ade quotation dr aku..wahaha sedikit bangge disitu..hehe

 

Template by Best Web Hosting