Tuesday, March 24, 2009

Que Sera Sera

Pagi tadi hujan sangat lebat. Bila hujan lebat memang malas nak pergi kerja. Itu normal. Bukan ke? Kalau kau masih rajin, baik jumpa doktor. Mungkin ada symptom2 kurang normal. Itu nasihat aku lah *ngeee*

Kau mesti tahu yang aku memang malas kerja. Setiap hari pun malas. Kalau boleh nak berhenti kerja. Tapi itu kalau kau support elaun bulanan aku shopping, makan, tempat tinggal, installment kereta, annual vacation plus performance bonus twice a year. Jangan buat performance bina badan. Yang itu aku fail.

Aku selalu rasa mereka yang bekerja atas dasar minat itu beruntung. Contohnya, photographer jutawan yang terkenal ini. Walaupun semenjak dia menjadi jutawan, tulisannya ada sedikit unsur2 kepoyoran, tapi setiap hari aku nak juga baca blog dia. Kadang2, apa yang ditulisnya itu betul dan benar. Ada gunanya. Cuma buang saja unsur2 poyor itu then oklah. Sekarang memang ramai freelance photographer. Each individual claimed, "I memang minat photography ni, so U jangan risau dengan hasil kerja kami." Tak tahulah benar yang sebenar atau itu hanyalah business marketing saja.

Banyak contoh2 lain yang saya jumpa. Ada yang jual cupcakes and cakes, jual hasil kraft melalui jahitan, handmade card, dan macam2lah. Semua mengikut kreativiti masing2. Aku boleh katakan mereka sangat kreativ dan bijak. Internet dah pantas, apa yang susahnya. Yang susah sama ada kau rajin atau tak. Itu saja.

Aku ada juga berangan nak menjual cupcakes tu. Tapi dengan kepakaran yang aku ada, tak payahlah sampai berangan nak menjual. Makan sendiri jelah. Tapi tengok nanti bila aku dah bosan sangat nak menatap nombor2 ni, mungkin aku usahakan juga mencari kerjaya yang berlandaskan minat. Itu pun kalau suami aku dah nak jadi ala2 Donald Trump. Kalau tak, mimpi jelah. Cuma aku sukalah the idea of kerjaya hobi. Tak ke? Kau pun, fikir2kanlah ye.

2 comments:

^^, said...

hari tu aku jumpa satu buku ni, pastu aku jumpe ayat dlm buku ni, dia kata, "Ada benda yang kita suka buat. Ada benda yang kita perlu buat. Benda yang kita suka selalunya tak perlu buat, dan benda yang kita perlu buat selalunya kita tak suka. Jadi kena paksa diri untuk suka benda yang perlu buat."

Haih paksa2 ni yang lemah ni haha. Tapi kalau hati ikhlas, sume jalaaann...

~ said...

eh bestlah buku ko. bagi pinjam plis hehe tp betul jugak kan. kdg2 bende yg kita suka kalo dh menjadi perlu, mesti bertukar jd tak suka. yg pntg niat. kene ikhlas. haih. tak ikhlas ke aku kerje ek slame ni? huhu

 

Template by Best Web Hosting