Thursday, January 22, 2009

Goodbye I

Malam ni sambil menunggu Enchek Pijoi pulang, saya nak mengimbas cerita2 lama lah pulak. Tak delah lama sangat. Saja nak cerita tentang hidup saya lepas pulang dari Chch dan kemudian terus menetap di Penang seorang diri. Lagipun, esok hari terakhir. Jadi terasa pula nak bercerita. Banyakkan cerita saya? Tapi saya sukalah;p

Sambil tu kita layan lagu *Love Story*. Saya suka. Esah pun suka;)


First dapat offer dari Intel, of course lah saya teruja. Dapat kerja. Baru habis belajar pulak. Jadinya, regardless of the place, saya terima saja. Lagipun saya fikir, bila lagi saya nak round Penang. Selalu datang kejap2 saja. Jadi saya terus accept tanpa fikir panjang.

Tapi lepas pulang ke Malaysia dan terpaksa pergi ke Penang seorang diri, mula rasa nak menyesal. Yela, saya tak ada saudara-mara di Penang ni dan tidak berapa familiar dengan Penang. Kalo setakat Batu Feringhi dan Padang Kota, saya tahulah. Tapi sebab dah terima dan sebab saya teramat malas nak mencari kerja lain. Saya redha. Kenapa perlu tolak rezeki kan?

Mula2 bila fikir pasal bilik, saya risau. Macamana nak cari rumah sewa? Sudahlah baru pulang ke Malaysia, tak de kawan di Penang pulak tu. Tapi nasib baik Raja bagitahu yang cousin Rina, Syad namanya, kerja kat Intel. Jadi saya terus saja cari Syad di Friendster. Berguna juga Friendster akhirnya. Dan dengan senang hati dan berbaik hati, Syad bagi saya tumpang di rumahnya. Sangat lega masa tu. Buat sementara waktu, saya dah ada tempat tinggal. Mulanya, saya ingin drive sendiri saja ke Penang. Kononnya, saya tak mahu menyusahkan adik2 saya, dan ayah tak dapat nak hantar sebab ayah akan berlepas ke Papua New Guinea on the same day saya kena report di Intel. Jadi saya cuba convince kan mama yang saya mampu saja nak drive seorang diri ke Penang. Tapi mama risau. Dia kata saya baru balik dan tak biasa dengan jalan ke utara dan sendirian pulak tu. Tapi akhirnya, Enchek Pijoi kesayangan dengan senang hati ingin menghantar saya ke Penang. Jadi setel lah kerisauan mama tu.

Mula2 datang Penang tak banyak barang yang saya bawak. Sama seperti ketika saya mahu berlepas ke Chch. Tapi lebih sedikit sebab ada bantal dan selimut. Jadinya saya hanya bawa 1 luggage besar, bantal dan selimut. Itu saja. Yelah nak tumpang rumah orang, takkan nak angkut banyak2. Lagipun lecehlah banyak2 barang. Macam sekarang ni. Pening kepala saya fikir macamana nak muatkan barang2 saya yang tetiba jadi banyak dalam 1 kereta saja. Nyesal beli banyak barang *sigh* Ok sambung. Then, mula2 saya ingat, Intel seperti company2 lain yang saya bayangkan. Population races seimbang. Tapi rupanya majority population berpihak kepada 1 bangsa yang saya rasa sangatlah kronik. Di Finance dept, cuma ada 10 orang saja berbangsa lain. Jadinya saya bermasalah mencari rumah sewa *sigh* Tapi saya sangatlah bernasib baik sebab seminggu lepas tu, Syad kenalkan saya dengan housemates saya yang sekarang ni:) Jadi setel problem bilik sewa.

Mula2 sampai Penang, saya shock. Sangat shock melihat berjuta motorsikal di jalan raya. Dan kereta juga banyak dan sangat reckless pemandunya. Saya baru pulang dari tempat yang population kambing biri2 nya lebih banyak daripada manusia dan tiada motosikal, jadi tentulah saya terkejut. Dengan itu, selama 2 bulan saya sangat stress memandu. Jika saya drive, saya ingin cepat sampai dan kalau boleh tidak mahu ke mana2 lagi. Saya takut. Saya stress. Sebab kestressan saya ni, rim kereta adik saya calar balar. Kasihan *ngeeee*

Saya juga shock dengan persekitaran. Ye, kamu boleh kata saya tak sedar diri. Duduk di negara orang baru 3 tahun tapi bila pulang boleh kena culture shock. Cakaplah. Saya tidak kisah sebab itu yang saya rasa. Tapi siapa2 pun boleh rasa jika kamu terdampar di negeri orang seorang diri, tanpa sesiapa yang kamu kenal. Everyone was like a stranger to me. Sungguh shock. Baru kerja pulak. Lagi lah saya shock. Sampai satu hari, saya tak tahan, bila pulang dari kerja saya menangis2 tanpa henti sambil bebel kepada mama sampai mama risau dan terus suruh berhenti kerja. Tapi yang saya pelik lepas saya menangis, meraung macam mati anak, saya terus ok. Hilang semua shock. Hilang semua rasa tak best. Terus rasa hidup saya normal tanpa bebanan. Kalau saya tahu, awal2 saya dah nangis. Ni dah simpan 2 bulan baru nak nangis. Buang karan betullah *hihi*

Lepas saja daripada insiden2 tersebut, hidup saya normal saja. Mula2 bosan tapi lama2 okay. Tapi weekend saja saya merayap. Selalunya saya tiada di Penang. Kalau bukan di KL, saya di JB, tak pun di Taiping, dan bila Fiza sudah pulang, saya di Alor Star pula. Banyakkan kampung saya *hihi*

Ahhh..cepat je masa berlalu. Rasa macam saya baru saja pulang ke Msia. Baru terpinga2. Tapi esok dah tamat hidup saya di Penang. Walaupun tak berapa best hidup di Penang sendirian, tapi this will be one of the best experiences that I have. Seriously!;D

2 comments:

payat inc said...

wah yuli gembeng rupenye...
hehe
bagus la...
menangis juga slah satu cara melepaskan tensi...

~ said...

hhahaa aku kene nangis baru leh setel. lps nangis aku trus normal;p

 

Template by Best Web Hosting